Friday, April 22, 2011

SURAH AMALAN RASULALLAH SAW

ASSALAMUALAIKUM

 ini entry sekadar untuk berkongsi. dipetik dari majalah DARA.COM


1. surah AL-FATIHAH

amalkan surah ini semasa hendak tidur dan disertai dgn surah al-iklas 3 kali, surah al-falaq dan surah an-nas. insyaallah akn aman tidur.untuk menjauhkan diri dari api kemarahan,baca surah ini 17 kali sehhari iaitu dgn mengerjakan solat.


2. surah AL-KHAUTHAR

sesiapa yang mengamalkan surah ini 1000 kali,maka allah akan memakbulkan hajatnya. dan siapa yg membaca 1000 kali selepas isyak hingga tidur, nescaya dia akan dapat melihat rasullah dalam tidur.


3. surah AL-FALAQ

sesiapa yang terkena penyakit kerana perbuatan syaitan atau manusia,hendaklah membaca surah ini dan surah an-nas sebanyak 41 kali selama 3 hari, 5 hari, atau 7 hari berturut-turut.


4. surah YASSIN

surah yassin ada lah jantung kepada al-quran. sesiapa yang membaca yassin nescaya dia akan ditulis oleh allah pahala menyamai 10 kali membaca al-quran seluruhnya.


5. surah AL-WAQIAH

menuraut beberapa hadis, sesiapa yang mengamal surah ini padda tiap2 malam, insyaallah tidak akan merasai kepapaan. mereka yang membaca sebagai wirid insyaallah akan memperoleh kesenanggan selamanya. mereka yang membaca 14 kali selepas solat asar, insyaalah akan dikurniakan dgn rezeki yang banyak.


6. surah AL-IKHLAS

sesiapa yg mengamalkan denggan hati yang ikhlas,maka akan dilepaskan dari kesusahan duniawi, dimudahkan dalam gelombang sakaratulmaut, dihindarka dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat.


7. surah AL-KHAFIRUUN

membaca surah ini maka bandingan nya sama dengan 1/4 al-quran, terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan, dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan. sebelum tidur,baca surah ini agar mati dalam iman dan membersihkan kotoran dalam diri.


8. surah AL-DHUHA

dibaca sekali pada malam jumaat agar terselamat ddari huru hara di padang mahsyar.


9. surah AL-MULK

menurut beberapa hadis,mengamalkan surah ini akan mendapat syafaat dan keampunan dosa2 nya. membaca surah ini pada setiap malam insyaallah akan terselamat dari azab kubur.



....SELAMAT BERAMAL....

0 comments:

Post a Comment

 

SukasSukies Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template