Sunday, June 12, 2011

PeMiKiRaN mEnCeRmInKaN kEmAtaNgAN

holahola...
di petang yg sangat damai, cuaca beting highland yg sangat nyaman di basahi titik-titik air. awan menebal dan membuncit penuh berisi menunggu masa untuk memuntahkan isi perut nya untuk kali ke-2. wahhhhh!!! best nya klu melayan putra idaman di alam mimpi..he3..

haa..ini entry mau kasi tawu lu org something. manyak penting oo..[ sejak bila jadi nyonya plk ni??]

ok! to begin this entry lets pray to ALLAH because give us the opportunities to breath and life happly for today..=)

for your informatiaon, aku sangat lah keboringan, kebosanan,ketaktahuan nak buat keapaan. so,aku nk mula meracau kat sini. isu petang ni adalah soal kematangan. kalau dalam bahasa org puteh depa panggil matured. haa.. btoi dak???  kematangan dari segi apa tu??

menurut pepatah yang aku reka sendiri, '' matangkanlah diri anda setanding dengan usia''. apa maksud pepatah ni?? sapa tawu angkat lappy masing-masing..hak3.. saya mau kasi tawu lu org secara ringkas. klu dah umuq 20++ jadi gaya n perangai macam orang umuq 20++ lah kan. xkan umuq 20++ nak pi melompat men aci ligan lagi kot..hahahahah...  hurmm... bukan sekadar perangai n gaya, tapi pemikiran tu lagi penting. tahap pemikiran mencerminkan kematangan diri seseorang..[aku ni matang x??].. ya la..ini memang betul,kita boleh tengok dan kenal pasti tahap kematangan seseorang melalui tahap pemikirannya. kekadang,gaya pon kita boleh tahu. tapi x semestinya character manja comel2 tu dia x matang kn3???.

cuba anda renung situasi ni:

           mat rempit:: wei! aku ada cerita nak habaq kat hampa ni..[mat pon becerita]"blablablabla''
           minah ronggeng:: la ya ka..awt jadi lagu tu..?? ish3..dasyat2..[respon yg sangat baek]
           mat rempit:: hg taw dia ni cm ni,cm tu, cenggini, cenggitu..[penuh semangat bergosip]

           tiba-tiba....datang seseorang yang sangat suka menyebok

           si fulan:: wei!! hampa dok crita apa ni?? habaq mai kat aku sekali..
           mat rempit:: eh!! mana ada apa.
           minah ronggeng:: sembang-sembang kosong ja.
           si fulan:: oo..dengan aku pon nak berahsia. xpa la. sapa la aku ni kan.

          si fulan berlalu pergi dengan muka yang masam mengalahkan citric acid.

ok! di sini dapat kita kata kan,kenapa perlu si fulan mengatakan '' oo..dengan aku pon nak berahsia. xpa la. sapa la aku ni kan''??. kalau ikot pendapat aku, perlu ka semua benda nak bagi tawu kat orang?? pastu kalua xnak bagi tawu nak merajuk. eh! ingat ni zaman kanak-kanak rebina ka? merajuk2 pejadah nya. cuba fikir kedepan kenapa orang x nak bagi tawu?? maybe tu cerita pasal privercy ka pa ka. yang nak muncung tu apa pasal. ni la salah satu situasi yang selalu menjadi pergaduhan dikalang kita sekarang. [macam budak-budak kurang akal] x perlu la sampai macam tu. berfikiran matang lah wahai si fulan. 

wahai pembaca budiman, tahap pemikiran kita melambangkan tahap kematangan diri. ok! peringatan untuk diri sendiri, tolong fikir sebab dan akibat akn sesuatu benda tu. tolong fikir positive terhadap sesuatu situasi tu. tolong jadi matang dan jangan selalu nak menyebok-nyebokkan diri if something tu xdak kaitan dengan kita. jangan terlalu sensitive semasa berhadapan dengan seseorang atau sesuatu situasi.

entry ni hanyalah untuk peringatan diri sendiri. kenapa ia nya di conteng disini?? sebab saya selalu melihat situasi ini berlaku dikalangan kanak-kanak yang cukup umuq,tapi tiada daya pemikiran yang sepadan dengan usia..




HOHOHO.......TATA..ngantok but still steady.. ;)
                                                                        

0 comments:

Post a Comment

 

SukasSukies Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template